Recomandari

miercuri, 18 noiembrie 2015

Propozitiile infinitivale

Propozitiile infinitivale 

(Die Infinitivsätze)

1.     Ce trebuie sa se stie despre propozitiile infinitivale
In limba germana majoritatea verbelor se termina in “-en”, (lachen / a rade, laufen / a alerga, machen / a face...). Forma de baza a unui verb, adica forma neconjugata a unui verb se numeste “infinitiv”. Verbele stau in dictionare mereu in infinitiv. In anumite conditii poate sta si un infinitiv intr-o propozitie. Aceasta se intampla adesea, daca stau 2 verbe in aceeasi propozitie. Ca forma de verb poate sta infinitivul cu sau fara “zu /sa”in propozitie.
Infinitiv fara “zu /sa
Ich kann din Prüfung schaffen.
Eu pot reusi examenul.
Infinitiv cuzu / sa
Ich hoffe, die Prüfung zu schaffen.
Eu sper, sa reusesc examenul.
Propozitiile in care infinitivul se formeaza cu “zu / sa se numesc propozitii infinitivale.

2.     Infinitivul fara “zu / sa”:
In urmatoarele cazuri se foloseste infinitivul farazu”:
·         La folosirea verbelor modale (dürfen / a avea voie, können / a putea, müssen / a trebui...)
o   Man soll sich morgens und abends die Zähne putzen.
Ar trebui sa se curete dintii dimineata si seara.
o   Jedes Lebewesen muss eines Tages sterben.
Fiecare fiinta trebuie sa moara candva.
o   Bei Rot darf man nicht über die Straße gehen.
La rosu nu este voie sa se treaca strada.
·         La folosirea verbelor “bleiben / a ramane” si “lassen / a lasa”:
o   Sonntags bleibt meine Frau gerne bis mittags im Bett liegen.
Duminica sotia mea ramane cu drag pana amiaza intinsa in pat.
o   Seit Anfang des Monats lasse ich mir morgens die Bröttchen an die Tür bringen.
De la inceputul lunii las sa mi se aduca pana la usa chiflele.
·         La folosirea verbelor “gehen / a merge”, “fahren / a merge cu un vehicul” , “sehen / a vedea” si “hören / a auzi”.
o   Jeden Samstag gehen meine Eltern stundenlang in der Stadt einkaufen.
In fiecare sambata parintii mei merg ore intregi in oras la cumparaturi.
o   Mein Bruder fährt am liebsten mit seinem Auto spazieren.
Fratele meu merge cu cel mai mare drag cu masina la plimbare.
o   Bei klarem Himmel sieht man am Horizont viele Flugzeuge fliegen.
Daca e cerul senin se vad la orizont cum zboara avioanele.
o   Früh morgens hört man auf dem Land sehr viele Vögel zwitschern.
Dis de dimineata se aud la tara multe pasari cum ciripesc.
·         La formarea viitorului I cu verbul auxiliar “werden
o   Nächste Woche wird unser Chef für eine Woche nach Amsterdam fliegen.
Saptamana viitoare seful nostru va zbura pentru o saptamana la Amsterdam.
·         La formarea conjunctivului II cu verbul auxiliar “würden
o   Am liebsten würde ich jetzt ins Bett gehen.
Cel mai mult mi-ar place acum sa merg in pat.

3.     Infinitivul cu “zu / sa”:
Daca se vorbeste despre propozitii infinitivale, este intotdeauna vorba despre constructiile infinitivale cu “zu / sa”.
·         Bestehst du die Prüfung?- Ja, ich bestehe die Prüfung. Na ja, ich hoffe es zumindest.
Iei examenul?- Da, iau examenul. Mda, cel putin sper asta.
·         Reparierst du das Auto?- Ja, ich repariere es selbst. Na ja, ich versuche es.
Repari tu masina?- Da, eu insumi o repar. Mda, incerc.
O constructie infinitivala cu “zu” este o propozitie secundara fara subiect, careia ii precede o propozitie principala. Subiectul se hotaraste in propozitia principala.
·         Bestehst du die Prüfung?- Ja, ich hoffe es, die Prüfung zu bestehen.
Iei examenul?- Da, sper sa iau examenul.
·         Reparierst du das Auto?- Ja, ich versuche es, selbst das Auto zu reparieren.
Repari tu masina?- Da, eu incerc sa imi repar singur masina.
o   Constructiile infinitivale nu au subiect. El cade.
o   Constructiile infinitivale se pot referi ori la o persoana ori la un lucru din propozitia principala.
o   Deoarece propozitiile infinitivale nu au subiect, ele nu pot fi conjugate si de aceea stau in infinitiv.
o   “zu”+ infinitiv sunt doua cuvinte, ele se scriu separat.
Daca este vorba despre un verb separabil, atunci “zu” sta intre prefix si verb. Asadar infinitivul verbelor separabile se scrie impreuna.
·         Er versucht, das Fenster aufzumachen.
El incearca, sa deschida fereastra.
·         Er versucht, das Fenster wieder zuzumachen.
El incearca sa inchida din nou fereastra.

4.     Propozitie infinitivala sau propozitie-dass?
Propozitiile infinitivale si propozitiile-dass apartin de familia propozitiilor complementare. Ele sunt asadar cumva inrudite. Anumite verbe pot forma si o propozitie-dass si o propozitie infinitivala. Anumite verbe decid, daca se poate forma o propozitie complementara sau nu. “Hoffen / a spera” este asa un verb, care poate introduce o propozitie complementara. (alte verbe gasiti prezentate mai jos.)
·         Ich hoffe, dass ich meine Jugendliebe bald wiedersehe.
Eu sper, ca sa revad in curand dragostea mea din tinerete.
·         Ich hoffe, meine Jugendliebe bald wiederzusehen.
Eu sper, sa revad in curand dragostea mea din tinerete.
o   O propozitie-dass este oricand posibila, atata timp cand verbul care introduce propozitia permite formarea unei propozitii complementare.
o   Daca propozitia introductiva (ich hoffe / eu sper...) si propozitia complementara care urmeaza , se refera la o persoana / un lucru (ich) identic, atunci se poate forma o constructie infinitivala.
o   Intr-o constructie infinitivala cade subiectul (ich) precum si conjunctia (dass). Infinitivul cu “zu” se pune la sfarsitul propozitiei.
o   Este recomandat sa se desparta cele doua propozitii printr-o virgula, dar este facultativ.
·         Ich hoffe, dass mein Sohn die schwierige Prüfung besteht.
Eu sper, ca fiul meu sa ia examenul cel dificil.
·         Peter freut sich darüber, dass seine Tochter die Fahrprüfung bestanden hat.
Peter se bucura de aceasta, ca fiica lui a luat examenul de conducere.
o   In exemplele date mai sus nu este posibila formarea unei constructii infinitivale, deoarece persoanele nu sunt identice (ich / eu / mein Sohn / fiul meu /// Peter / seine Tochter/ fiica sa).
o   Doar la persoane identice este posibila o constructie infinitivala!!!

5.     Verbe importante, care introduc adesea o constructie infinitivala.
Unele verbe formeaza adesea o constructie infinitivala. Unele exemple:
Infinitiv
Propozitie principala
Constructie infinitivala
an|bieten
a oferi
Er hat mir angeboten,
El mi-a oferit
mir bei der Arbeit behilflich zu sein.
sa imi fie de ajutor la munca.
an|fangen
a incepe
Gleich fängt es an,
Imediat incepe,
zu regnen.
sa ploua.
auf|hören
a se opri
Hör doch endlich auf,
Opreste-te odata,
den ganzen Tag zu schreien.
sa tipi toata ziua.
beabsichtigen
a intentiona
Wir beabsichtigen,
Noi intentionam,
in den nächsten Jahren ein Haus zu bauen.
sa construim o casa in anii urmatori.
beginnen
a incepe
Der Student beginnt,
Studentul incepe,
sich auf die Prüfung vorzubereiten.
sa se pregateasca pentru examen.
sich bemühen
a isi da silinta
Bemüh dich darum,
Da-ti silinta pentru asta,
endlich auf die eigenen Füßen zu stehen.
sa stai in sfarsit pe propriile picioare
beschließen
a decide
Der Kanzler beschloss,
Cancelarul decidea,
das Gesetz zu ändern.
sa schimbe legea.
bitten
a ruga
Ich bitte dich,
Eu te rog,
die Türen leise zu schließen.
sa inchizi incet usile.
denken an
a se gandi la
Denk bitte daran,
Te rog gandeste-te,
morgen die Mülltonnen auf die Straße zu stellen.
sa pui maine tomberoanele de gunoi in strada.
sich entschließen
a se hotari
Er entschließt sich,
El se hotaraste,
sich von seiner Frau scheiden zu lassen.
sa divorteze de sotia lui.
erlauben
a permite
Mein Vater erlaubt mir,
Tatal meu imi permite,
mit euch im Sommer nach Italien zu fahren.
sa merg cu voi la vara in Italia.
gelingen
a reusi
Gelingt es dir,
Reusesti,
die alte Waschmaschine zu reparieren?
sa repari vechea masina de spalat?
glauben
a crede
Warum glaubst du,
De ce crezi,
eines Tages steinreich zu sein?
ca vei fi intr-o zi putred de bogat?
helfen bei
a ajuta la
Hilf mir doch dabei,
Ajuta-ma te rog la,
den alten Schrank umzustellen.
sa mut vechiul dulap.
hoffen auf
a spera la
Viele hoffen darauf,
Multi spera la asta,
einmal ganz viel Geld zu gewinnen.
sa castige o data foarte multi bani.
meinen
a fi de parere
Warum meinst du,
De ce esti de parere,
immer Recht haben zu müssen?
ca trebuie sa ai mereu dreptate?
scheinen
a parea
Der Fremde scheint,
Strainul pare,
kein einziges Wort zu verstehen.
sa nu inteleaga nici un singur cuvant.
verbieten
a interzice
Ich verbiete dir,
Eu iti interzic,
mit diesem faulen Typ auszugehen.
sa iesi cu tipul asta puturos.
vergessen
a uita
Er hat vergessen,
El a uitat,
seiner Frau zum Geburtstag zu gratulieren.
sa o felicite pe sotia lui de ziua ei.
versprechen
a promite
Versprich mir,
Promite-mi,
für immer treu zu bleiben.
sa imi fi pentru totdeauna credincios.
versuchen
a incerca
Versuch mal,
Incearca o data,
diesen Kastanienbaum hochzuklettern.
sa te cateri pe castanul acesta.
vor|haben
a avea de gand
Tobias hat vor,
Tobias are de gand,
nächstes Jahr nach Brasilien zu fliegen.
sa zboare la anul in Brazilia.
warnen vor
a avertiza de
Ich warne dich davor,
Eu te avertizez de asta,
dich mit diesem Typ anzulegen.
sa te pui cu tipul asta.
sich weigern
a refuza
Er hat sich geweigert,
El a refuzat,
die Tische in den Keller zu tragen.
sa duca mesele in pivnita.

6.     Adjective si participii importante, care introduc o constructie infinitivala
Unele adjective si participii formeaza adesea in legatura cu verbul “sein” constructii infinitivale. Unele exemple:
Infinitiv
Propozitie principala
Constructie infinitivala
bereit sein zu
a fi pregatit sa
Er ist dazu bereit,
El este pregatit,
dir seine Hilfe anzubieten.
sa iti ofere ajutorul.
entschlossen sein
a fi hotarat
Ich bin fest entschlossen,
Eu sunt ferm hotarat
unserem Chef meine Meinung zu sagen.
sa ii spun parerea mea sefului nostru.
erlaubt sein
a fi permis
Es ist nicht erlaubt,
Nu este permis,
hier zu rauchen.
sa se fumeze aici.
erstaunt sein über
a fi mirat de
Wir sind darüber erstaunt,
Noi suntem mirati,
dich hier im Biergarten zu treffen.
sa te intalnim aici la terasa de bere.
falsch sein
a fi gresit
Es war falsch von dir,
A fost gresit din partea ta,
das Auto zu verkaufen.
sa vinzi masina.
gesund sein
a fi sanatos
Es ist nicht gesund,
Nu este sanatos,
täglich nur 4 Stunden zu schlafen.
sa se doarma zilnic doar 4 ore.
gewohnt sein
a fi obisnuit
Ich bin es gewohnt,
Eu sunt obisnuit,
nicht ausgeruht zu sein.
sa nu fiu odihnit.
gut sein
a fi bine
Es ist gut,
Este bine,
sich auf Freunde verlassen zu können.
sa ne putem bizui pe prieteni.
leicht sein
a fi usor
Es ist nicht leicht,
Nu este usor,
viel Geld zu verdienen.
sa se castige multi bani.
richtig sein
a fi corect
Es war richtig,
A fost corect,
den faulen Mitarbeiter zu entlassen.
sa se concedieze angajatul puturos.
überzeugt sein von
a fi convins de
Wir sind davon überzeugt,
Noi suntem convinsi,
die qualifiziertesten Mitarbeiter zu haben.
ca avem cei mai calificati angajati.
verboten sein
a fi interzis
Es ist verboten,
Este interzis,
mit Schuhen eine Moschee zu betreten.
sa se intre intr-o moschee cu pantofi.
wichtig sein
a fi important
Es war wichtig,
A fost important,
dem Kollegen das Problem zu erklären.
sa is e explice colegului problema.

7.     Substantive imporante, care introduc constructii infinitivale
Acum la final va prezentam unele substantive care formeaza foarte des constructii infinitivale. Unele exemple:
Infinitiv
Propozitie principala
Constructie infinitivala
die Absicht haben
a avea intentia
Er hat die Absicht,
El are intentia,
nach Paris zu fahren.
sa mearga la Paris.
Angst haben (vor)
a ii fi teama (de)
Er hat Angst,
El are teama,
zu versagen.
sa esueze.
eine Freude sein
a fi o bucurie
Es ist uns eine Freude,
Ne este o bucurie,
Sie hier begrüßen zu dürfen.
sa avem voie sa va salutam aici.
(keine)Lust haben
a (nu) avea chef
Hast du Lust,
Ai chef,
mit mir ins Kino zu gehen?
sa mergi cu mine la cinema?
Problem haben
a avea problema
Sie hatte das Problem,
Ea avea problema,
zu viele falsche Freunde zu haben.
sa aiba prea multi prieteni gresiti.
Spaß haben bei
a se distra la
Wir hatten Spaß dabei,
Noi ne-am distrat,
Herrn Müller zu ärgern.
sa il suparam pe domnul Müller.
(keine)Zeit haben
a (nu) avea timp
Ich habe keine Zeit,
Eu nu am timp,
ständig mein Zimmer aufzuräumen.
sa imi curat mereu camera.



7 comentarii: